Sider

søndag 23. november 2014

Adventsmysteriet, kreftluer, klut og litt jul


 For dere som følger min gruppe på Facebook; Bittamis
design for strikkelystne, så er det vel ingen nyhet at jeg har 
laget et adventsmysterium i år. 

Dette mysteriet skal bli et skjerf, det er ingen hemmelighet
lenger. Jeg har laget 20 deler som kommer ut med 3 deler hver uke. 


Og du verden så mange fine skjerf jeg får se i gruppen. 
Det går nesten ikke an å beskrive hvor flinke deltagerne 
er med både farger og strikking. 

For noen er dette første gang de strikker flerfarget 
mønsterstrikking, og for en glede når de mestrer det. 
Ja, gleden er ikke bare hos deltagerne, 
men jeg gleder meg sikkert enda mere. 

Jeg har fått lov å låne to bilder fra to deltagere til bloggen min. 

Det øverste bildet viser skjerfet til 
Synnøve Alet Kristiansen. 
Jeg syntes hun hadde fanget fargene så flott, 
både i skjerfet og i naturen rundt. 

Det nederste bildet viser hele 3 skjerf som 
blir strikket av Hege B. Torvik. 
Se hvor hun koser seg med forskjellige 
fargesammensetninger. Virkelig herlig å se. 

Og her ser dere bildet av mitt skjerf. 
Jeg har valgt bare 3 farger i mitt, og 
jeg har til og med ikke fått strikket siste delen ennå.

Garnet jeg har valgt er Järbo Gästrike, 
et flott og herlig rent ullgarn. 
Det er ganske tynt, og har samme spesifikasjoner
som det mer kjente Rauma Finull.

Jeg er veldig fornøyd med garnet, det 
er virkelig deilig å strikke med. 
En vott i dette garnet har også blitt teststrikket, 
men den kan jeg ikke vise fram ennå. 
Flott til votter også, og siden det er tynn ull, 
så blir nok vottene å toves litt på hånden under bruk. 
Det gir varme og tette votter. 

Garnet kan jeg virkelig anbefale.


Jeg har også fått ferdig noen luer som jeg skal gi til 
Det er en gruppe på facebook som driver innsamling
av luer til landets sykehus og kreftavdelinger. 

Mine luer har jeg strikket i Elise (lyseblå og flerfarget garn). 
Den nederste til høyre er strikket i Drops Cotton Merino. 

Begge disse garntypene egner seg veldig godt til 
kreftluer, da de ikke klør. 

Jeg gleder meg veldig til å få overlevert disse.

I gruppen "Kjærlighet og varme på veien" finnes det mange luemønstre
hvis dere vil strikke en lue eller to å gi bort. 
Det er også info der om hvem som er kontaktpersoner
og som organiserer overleveringene. 

Noen som ble fristet til å strikke luer? 

Og jada, det hender jeg strikker kluter også. 
Dette er en Symre som jeg nettopp har gjort ferdig. 
Symre finnes som gratismønster i gruppen min 
på facebook, sammen med mange andre gratismønstre. 

I tillegg finnes det 52 andre "klutemønstre" i boka 
Boka kom i august, og her myldrer det av mønstre. 
Både til kluter, håndklær, duker, puter og annet som 
med godvilje kan kalles en "klut", om enn i litt utvidet 
begrep. 

Linken til boka ovenfor her går direkte 
til Tanums nettbokhandel. 
De reklamerer med fri frakt helt til jul :) 


Kluter er gøy, og det er ekstra gøy å strikke og 
gi i julegaver! 

Ønsker dere alle ei fin uke!
Neste søndag er det 1. søndag i advent! 
Jippi! 
Jeg har ikke falt for fristelsen å 
pynte allerede. 
Ehhhh..... bare litt, bare en enkelt nisse
har kommet fram. 
Det må da være lov, ikke sant?
Det er fordi jeg gleder meg sååå til jul!! 



7 kommentarer:

  1. Så koselig og lese denne bloggen din. Kanskje jeg kan lage noen luer til denne gruppen når julen og alle prosjekter er ferdig. Gleder meg også til neste søndag. Har nissedille. :)

    SvarSlett
  2. Så koselig å lese bloggen din en tidlig morgen. Nå skal jeg igang med del åtte i Adventsmysteriet. Håper å bli ferdig til i kveld.
    Igjen må jeg si tusen takk for flotte oppskrifter, det være seg på kluter, luer og ja alt, også de flotte bøkene dine.
    Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  3. Koselig å lese på morgenkvisten. Har fått avsted 3 barnebarn til skole og barnehage og slapper av med en kaffekopp. Er nettopp begynt på del 7 på Adventsmysteriet, så nå skal jeg kosestrikke litt på skjerfet :)

    SvarSlett
  4. Så mye lekre skjerf! :)
    Er å titter hver dag i gruppa di, og jeg er helt satt ut!! Så mye vakre skjerf!! :)
    Dessverre har jeg ikke fått starta på mitt ennå, MÅ bli ferdig med nisseklærne til lillemor til 1. advent... Og med pinne 15 på genseren skulle man tro det gikk fort, men det har det ikke gjort... Må "hvile" skuldrene innimellom ;)
    Men holder på med luer som " mellomstrikk", samme som den du har strikka to av. Liker den oppskriften :)
    Den andre lua di var også fin :)
    Skjønner godt du har satt fram den nissen, den var jo så søøøt!! Elsker nisser som har lange, spisse luer som vrir seg :)

    Håper du får en flott uke :)
    Klem Nina

    SvarSlett
  5. Åhh ja... det er så mange nydelige skjerf å se på i gruppa di på FB :)
    Artig er det å strikke også....
    Har begge bøkene dine - og håper jeg snart får gjort litt mer fra dem :)
    Det roer seg nærmere julen :D

    Ønsker deg flotte dager med garn og pinner!
    Nyt advent - den er raskt over!

    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  6. Har sett på siden din på facebook alle de flotte skjerfene! Ja, her er mange flinke mennesker rundt om i landet :)
    Jeg har strikket mange av klutene dine. Biblioteket der jeg jobber, skal ha julemarked i desember. Jeg skal ha et hjørne til strikking, og din klutebok står i sentrum :) Jeg skal lære bort å strikke stjernekluten din. Det blir stas :)!
    Fin uke til deg :)

    SvarSlett
  7. Ingen tvil om at strikkemysteriet fenger mange - og jeg skulle så gjerne jeg også, men har litt mange småprosjekter på pinnene akkurat nå. Men en dag blir det min tur også - for jammen er det mange vakre mønsterrapporter!
    Du er fantastisk til å lage mønster Bitta, det er vi i allefall sikre på! så får vi ønske oss mer strikketid av julenissen tror jeg ;-) Klem

    SvarSlett